خرید نهال بادام

خرید نهال بادام

خرید نهال بادام با توجه به انواع گوناگونی که دارد،‌ باعث شده است کشاورزان هیچ گونه نگرانی در مورد خرید و کاشت آن نداشته باشند. البته هر کدام از انواع این نهال ها خصوصیات منحصر به فرد خود را دارند، که باید با توجه به خصوصیات هر نوع از آنها اقدام به کاشت نهال بادام کنید. نهالستان آرال نهال از جمله بهترین نهالستان های کشور است که در زمینه تهیه انواع نهال ها از جمله نهال بادام فعالیت دارد. امکان خرید اینترنتی نهال بادام در این نهالستان نیز وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با نهال بادام و انواع آن تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

نهال بادام

میوه بادام با نام علمی  Prunus amygdalus در دنیا شناخته شده است. با اینکه درخت بادام بومی کشور ایران و بخش های مرکزی قاره آسیا است، اما امروزه کشورهای مانند آمریکا و اسپانیا به بزرگترین کشور تولید میوه بادام تبدیل شده اند. با سرچ در موتور های جستجو گر خواهید دید که 6 درصد سهم تولید میوه بادام در دنیا متعلق به کشور ایران است.

درخت بادام ارتفاع کمی دارد و به درخت پا کوتاه معروف است. برگ های آن به شکل سوزنی و شیارهایی در کناره ها است. گل هایی به رنگ صورتی کم رنگ دارد. گرده افشانی درخت بادام در برخی گونه ها به صورت خود گرده افشان است و در برخی گونه ها به صورت دگر گرده افشان می باشد.

بادام از جمله میوه های مناسب و مقاوم در طیف گسترده ای از مناطق و آب و هوای مختلف به خصوص مناطق گرم و مدیترانه ای است. این درخت نیاز به رطوبت زیادی ندارد و در زمین هایی قابلیت کشت را  دارد که اکثر درختان و گیاهان را نمی توان در آن کاشت. نهال بادام از مقاومت بالایی در برابر آفات و بیماری ها برخوردار است. بازدهی بالا و حساسیت کم این درخت در برابر مناطق آب و هوایی آن را به یک درخت سودآور تبدیل کرده است. در خرید نهال بادام به این نکته توجه داشته باشید که این نهال نیز همانند نهال های دیگر نیاز به نور، مراقبت،‌ هرس، آبیاری و کود دهی به موقع برای رشد و بازدهی نیاز دارد.

خرید نهال بادام 2

میوه درخت بادام

میوه درخت بادام متشکل از دو نوع پوست مجزا است، یک پوست چوبی و یک پوست سبز. جنس پوست چوب با توجه به نوع نهال بادام به صورت کاغذی یا  سنگی می باشد. با فشار دادن میوه بادام در دست می توان پوست سبز آن را جدا کرد.

مغز بادام از محبوب ترین انواع هسته ها است که کاربردهای فراوانی دارد. این میوه درختی را می توان به صورت نمکی، بدون نمک، بو داده و یا خام استفاده کرد. یک ماده مغذی کم کربوهیدرات است که فواید زیادی برای سلامتی دارد چرا که حاوی مقادیر قابل ‌توجهی فسفر، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، انواع ویتامین ها و مس می باشد.علاوه بر استفاده در آشپزی و تهیه انواع شیرینی ها و سالاد از روغن آن می توان در تهیه انواع روغن ها، کرم ها و محصولات مراقبتی پوست استفاده کرد.

کاربرد و مزایای بادام

مغز بادام کاربردهای فراوانی دارد از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای کاهش کلسترول و سوزاندن چربی در بسیاری از رژیم های لاغری
  • کاهش کلسترول بد خون
  • کاهش بیماری های قلبی عروقی
  • خواص ضد سرطانی
  • جلوگیری از گرفتگی عضلات
  • افزایش انرژی
  • کاهش وزن
  • استحکام استخوان و دندان ها
  • کاهش قند خون
  • تقویت عملکرد ریه ها
  • مفید برای زنان باردار و کودکان

نحوه کاشت و تکثیر بادام

حال که با خواص درخت بادام آشنا شدید بهتر است قبل از خرید نهال بادام با نحوه  کاشت و تکثیر این درخت بیشتر آشنا شوید. تکثیر نهال بادام به دو صورت کاشت بذر یا پاجوش است.

تکثیر بادام به روش کاشت بذر:

معمولاً در کاشت بذری برای شیرین شدن محصول نهایی از بادام شیرین استفاده می‌شود. در این روش بذرها را یک تا دو شب در آب گرم خیس می‌کنند تا سرعت کار افزایش یابد. سپس درون یک نایلون پلاستیکی که از دانه های شن پر شده است، قرار می دهند. این دانه ها حداقل یک ماه باید در یخچال و در دمای 2 تا 7 درجه نگهداری شوند. در این مدت در صورت خشک شدن دانه ها،‌ آنها را مرطوب می کنند و در فصل پاییز یا زمستان اقدام به کاشت آنها می نمایید.

برای کاشت بذر بادام باید ارتفاع و عمق خاک حدود 3 تا 5 سانتیمتر باشد. رشد این گیاه پس از دوره سرمادهی بذر و جوانه زدن گیاه در فصل بهار است. این روش نیازمند زمان و حوصله زیادی برای تهیه نهال است؛ پس خرید نهال بادام به ‌صورت آماده از نهالستان بهترین گزینه خواهد بود.

تکثیر بادام به روش پاجوش:

روش‌ دیگر برای کاشت و تکثیر درخت بادام، استفاده از پاجوش این درخت می باشد. در این روش پس از اینکه پاجوش را از کنار درخت جدا کردیم، آن را به محل مورد نظر خود می‌بریم و در گودالی با خاک مناسب می‌کاریم.

خرید نهال بادام

معرفی انواع نهال بادام درختی و ویژگی های آنها

انواع مختلفی از میوه درخت بادام در سراسر جهان وجود دارد که هر یک ویژگی ها و خواص خاص خود را دارد. توجه به این ویژگی ها در خرید نهال بادام از اهمیت بسزایی برخوردار است. از انواع گوناگون نهال بادام می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بادام آمریکایی

بادام آمریکایی در شکل ظاهری بسیار مشابه هم هستد و اندازه‌ یکدست دارند. از این نوع بادام به دلیل داشتن ویژگی ظاهری زیبا، طعم جذاب، بافت ترد و شکننده در آجیل مخلوط استفاده می شود. از مغز بادام آمریکایی به شکل شور نیز استفاده می کنند.

بادام رامتکا (اصفهان)

بادام رامتکا از اصیل ترین و باکیفیت ترین بادام ها است. این نوع بادام کاملا شیرین بوده و دارای مغز استخوانی، رنگ شفاف و طعمی بی نظیر است.

بادام آذرشهر

بادام آذرشهر دارای بافتی استخوانی، سالم و منسجم است. مغز بادام آن رنگ شفاف و قهوه ای روشن دارد و پوسته نازکی بر روی آن قرار گرفته است. طعمی فوق العاده دارد و بوی مواد شیمیایی یا نامطبوع در آن حس نمی شود.

بادام محب پوست ‌کاغذی

همانطور که از نام این نوع بادام مشخص است، پوست بادام محب پوست ‌کاغذی نازک است به حدی که با فشار انگشت به راحتی جدا می شود. این نوع بادام اصلاح شده است و سرشار از مواد مغذی فراوانی است. بادام محب علی و بادام سفید نام های دیگر آن هستند. از این بادام علاوه بر مصارف خوراکی در حوزه پزشکی، شیمیایی، صنعت و بهداشت استفاده می شود. در کاهش پوکی استخوان و رشد و بهبود  استخوان ها نقش مهمی دارد.

بادام منقا پوست ‌کاغذی

بادام منقا به دلیل داشتن چربی های غیر اشباع باعث کنترل تراز چربی پوست و کاهش جوش های سرسیاه می شود. حفظ رطوبت و افزایش آبرسانی پوست، بهبود عملکرد مغز و افزایش گردش خون از مزایای این نوع بادام است. بهتر است در خرید نهال بادام به نوع نهالی که می خرید توجه داشته باشید.

بادام سفید

بادام سفید دارای خصوصیات تغذیه ای بسیار فراوانی است. پوست خارجی مغز بادام درختی سفید را جدا می کنند و پس از خشک شدن به صورت خام در تهیه میان وعده های سالم،‌ انواع دسرها،‌ تزئین کیک و شیرینی و مخلوط تنقلات استفاده می کنند.

بادام سنگی

این نوع بادام دارای پوسته ای سفت و محکم است. از مغز این بادام به صورت خام یا شور در انواع آجیل ها استفاده می شود. پودر و خلال بادام سنگی نیز در آشپزخانه ها کاربرد فراوانی دارد.

بادام مامایی

از دیگر انواع بادام های با کیفیت بادام مامایی است. این بادام معمولأ به صورت دوقلو می باشد و در صادرات استفاده می شود. در بهبود مشکلات عصبی و بی خوابی نقش مؤثری دارد و به صورت آسیاب شده، مخلوط با آب و عسل و شیر بادام مصرف می شود.

بادام ربیع

مزه عالی و مطبوع این بادام باعث شده است که از آن در تهیه انواع کیک و کلوچه و به صورت پودر شده استفاده کنند.

بادام تلخ

بادام تلخ معمولا مصارف پزشکی دارد. از روغن آن برای کاهش درد و تورم، کاهش گرفتگی عضلات، در تهیه محصولات زیبایی پوست و مو، انواع صابون ها، لوسیون ها و نرم کننده ها استفاده می شود.

خرید نهال بادام 1

بهترین فصل برای کاشت نهال بادام

بهترین زمان برای کاشت نهال بادام، هنگام خواب زمستانه است، یعنی از آذر ماه تا اوایل فروردین  ماه. البته توجه داشته باشید تعیین بهترین زمان کاشت نهال بادام به اقلیم آب و هوایی منطقه نیز بستگی دارد. این زمان در مناطق سردسیر اسفند ماه است و اواخر پاییز مناسب ترین فصل برای کاشت نهال بادام در مناطق معتدل و نیمه سردسیر می باشد. توصیه می کنیم خرید نهال بادام را چند ماه قبل از زمان کاشت نهال بادام و آماده سازی زمین انجام دهید.

زمان باردهی نهال بادام

باردهی نهال‌ بادام با توجه به ژنتیکی که دارد، متفاوت است. برخی از نهال‌های بادام محصول  دهی خود را در سال‌های اول آغاز می‌کنند. در حالیکه برخی از نهال های بادام باردهی خود را در سال چهارم آغاز می کنند. پس در خرید نهال بادام به این نکته توجه کنید که زمان باردهی آن چقدر است.

گرچه عمر اقتصادی نهال بادام 60 سال می باشد، اما باردهی اقتصادی آن حدود 7 سال است. در واقع محصولاتی که بعد از 7 سال برداشت می شوند، کمتر از محصولاتی خواهند بود که در 7 سال اول برداشت می شدند.

نحوه کاشت نهال بادام

پس از خرید نهال بادام حال می توانید اقدام به کاشت آن نمایید. جهت کاشت نهال بادام مراحل زیر را انجام دهید تا نهالی که می کارید بهره وری بیشتری داشته باشد.

  1. ابتدا چاله ای عمیق و پهن به عمق و قطر 70*70 حفر نمایید،
  2. سپس کود حیوانی پوسیده را با خاک داخل گودال مخلوط نمایید به طوری که کود مستقیم به ریشه نهال برخورد نکند،
  3. اکنون می توانید نهال بادام را داخل گودال قرار دهید،
  4. هوای داخل خاک را با استفاده از کوبیدن پا بر روی خاک و اطراف درخت بگیرید،
  5. همان روز اول آبیاری نهال بادام را انجام دهید. این کار کمک شایانی به تحقق ریشه نهال بادام در داخل خاک می کند.

نکات مهم در کاشت نهال بادام

برای کاشت نهال بادام بهتر است آن را از نهالستان معتبر خریداری نمایید. در واقع خرید نهال بادام از یک نهالستان معتبر اولین و مهم ترین گام در خرید نهال است.

مکانی که قرار است نهال بادام در آن کاشته شود، باید دارای نور و آفتاب  کافی باشد. در این حالت آب در اطراف ریشه ها جمع نمی شود.

همچنین قبل از اقدام به کاشت نهال بادام خاک محل مورد نظر را صاف کنید تا بافت خاک نرم و سبک شود. حال می توانید بذرها را در عمق 2.5 تا 5 سانتی متری خاک بکارید.

توصیه می شود نهال بادام در فصل پاییز کاشته شود تا در زمستان جوانه بزند.

کل خاک باغ یا باغچه را قبل از کاشت نهال بادام کشت کنید تا خاک زیر نهال نرم باشد. می توانید در حین کار کمی ماسه اضافه کنید تا تخلیه به راحتی انجام شود.

توجه داشته باشید برخی بادام ها به تنهایی قادر به باروری نیستند و باید چندین نهال باهم کاشته شوند. قبل از خرید نهال بادام می توانید با کارشناسان نهالستان آرال نهال مشورت نمایید و نهال هایی را خریداری نمایید که قادر به باروری هستند. فاصله مناسب کاشت نهال بادام بین 6 تا 9 متر می باشد.

نحوه پیوند زدن نهال بادام

برای اینکه بتوانید نهال بادام را پیوند بزنید، باید پیوندک را در زیر پوست نهال کوچک قرار دهید و دور آن را ببندید تا هیچگونه هوایی نتواند وارد و خارج شود. نوک جوانه مربوطه را نیز در حالت آزاد قرار دهید تا شاهد رشد نهال باشید.

شایع ترین بیماری های نهال بادام

شایع ترین آفات و بیماری هایی که در خصوص نهال بادام وجود دارد و شما باید قبل از خرید نهال بادام با آنها آشنایی داشته باشید، شامل بیماری های قارچی زیر است:

  • بیماری زنگ بادام
  • شانکر باکتریایی
  • لکه آجری
  • پژمردگی و رتیسیلیوم بادام
  • پوسیدگی آرمیلاریایی بادام
  • مرگ طلایی
  • جاروک
  • بیماری اسکب

هر کدام از این بیماری ها باعث تغییر در ساختار درخت می شوند. استفاده مناسب و به موقع از داروها برای درمان این بیماری ها بسیار مهم است.

انواع کودها برای رشد نهال بادام

پس از خرید نهال بادام، خرید و استفاده از کودها توصیه شده است. از انواع کودهای شیمیایی می توان به کود حیوانی مرغی و کود حیوانی گاوی اشاره کرد. کود نیترات پتاسیم و کلسیم و کود اوره و آمونیوم از انواع کودهای شیمیایی هستند.

کلام آخر

ما در این مقاله در مورد خرید نهال بادام صحبت کردیم و ویژگی ها و انواع آن را بررسی کردیم. نهال بادام انواع مختلفی دارد که  شما می توانید با توجه به نیاز خود اقدام به خرید آن نمایید. برای خرید این نهال می توانید با نهالستان آرال نهال در ارتباط باشید. همچنین هر گونه سؤال یا نظری داشتید می توانید در بخش نظرات مطرح کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.